יום ה', י’ בסיון תשע”ח
דף הבית מרחבי כיתה מרחבי מקצוע webtop מרחב מורים פינת היועצת יצירת קשר







.

"כּוּלָה לַיְיק ...?" ילדים ובני נוער פועלים ברשתות חברתיות פעמים רבות ללא הבנה להשלכות של פעולותיהם. באחת ההרצאות שעסקה בגלישה בטוחה נשמעה האמירה הבאה מפי נערה: "מה המבוגרים האלה רוצים זה "כּוּלָה לַיְיק...". הקלקה חסרת משים על אותו כפתור 'לייק' ואפליקציות נוספות ברשת אשר בעזרתם ניתן להביע עמדה או להשתייך לקבוצה עלולות להיות בעלות השלכות רבות עליהן יש לתת את הדעת לחינוך הילדים לשימוש מושכל והפעלת שיקול דעת בגלישה ברשת בכלל וברשתות חברתיות בפרט. הקליקו Like בתבונה :-) במרחבי הרשת הפך כפתור Like (בעברית "אהבתי") לסמליל המזוהה ויזואלית, אליו העין התרגלה עד כי הפך לחלק ממטבעות הלשון העדכניות שלנו. הכפתור שנוצר ברשת החברתית פייסבוק יצא ממרחביה ונמצא ברחבי הרשת באתרים שונים. הוא ניתן להטמעה בקלות באתרים שונים ובכך לאפשר לגולשים לסמן כל מידע: כתבה; רשומה בבלוג; תמונה; סרטון ווידאו ב - Like . סימון זה על ידי המשתמש יתעדכן מיידית בעמוד האישי של המשתמש ברשת החברתית ותוכן פריט המידע שסומן יהיה גלוי לחבריו ברשת. "כּוּלָה לַיְיק" אם כך, מה הסיפור הגדול? הקלקה על כפתור "Like" תמים טומן בחובו היבטים נוספים עליהם יש לתת את הדעת.בעלי אתרים אשר משלבים את כפתור לייק מזמנים כניסות מרובות לאתרם ולהפצה ויראלית של התכנים. למה הכוונה?ברגע שאחד הגולשים הקליק על כפתור לייק באופן מיידי התוכן נחשף לכל חבריו של המשתמש ברשת החברתית וכך הוא מופץ הלאה. ניתן להקליק לייק על סטטוס שפרסם חבר והמשמעות לכך היא שהמקליק אהב את התוכן המפורסם אך לא השאיר תגובה מילולית. סימון זה משדר את המסר: התוכן מעניין אותי, אכפת לי ממה שכתבת, אני מתעדכן בשלומך, מפרגן לך. בדרך זו יוצרים ומטפחים קשרים עם חברי הרשת. היבט נוסף של הקלקה על לייק בא מצד חברות מסחריות ויחצנים אשר רואים ברשתות חברתיות ערוץ הפצה והם מפיצים מידע ברשתות חברתיות באופן אינטנסיבי. אנו נתקלים בהצעות מפתות ברשת למשל: 'רוצה לקבל קופון הנחה לחדר כושר? הקלק על לייק' - בתמורה להנחה כספית יתעדכן בדף הפרטי של החברים לינק או פרסומת לאתר חדר כושר. מצד אחד המשתמש יכול להרוויח הטבה מסוימת אך מצד שני שותף להפצה ויראלית של התוכן. משתמשים פרטיים וחברות עסקיות מקבלים אינדיקציה יותר מדויקת לכמות האנשים שבאמת קראו כל פוסט ובכך ניתן לדעת אילו פוסטים היו יותר פופולאריים. לכל משתמש הדפים עליהם הקליק לייק נשמרים בקטגוריית: מידע (info) וחברים של המשתמש חשופים למידע אודות המשתמש, היכן הוא גולש, איזה תוכן אוהב ומהם תחומי העניין שלו. ניתן לעשות מידע מסחרי על ידי הכרות עם אותם ההעדפות. מתוך דבריה של לימור הררי-מידענות ואוריינות מתוקשבת